گیاه دارویی شاهپسند درختی

  • ۱۳:۳۴

دانستنیهای شاهپسند درختی:

شاهپسند درختی (SPANISH FLAG) با نام علمی Lantana camara، که با عناوین پرچم اسپانیا و لانتانا غرب هند نیز شناخته می شود، یک گونه گیاه گلدار در خانواده شاهپسند (Verbenaceae) بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. شاهپسند درختی به عنوان یک گیاه زینتی و بعضاً گونه مهاجم در بسیاری از مناطق گرمسیری و استوایی در نظر گرفته شده است.


طیف بومی Lantana camara  و سالاد سبزیجات شامل مکزیک، آمریکای مرکزی، آنتیل بزرگ، باهاما، کلمبیا و ونزوئلا است. بعضی اعتقاد بر این دارند که این گیاه بومی پایین دره ریو گراند تگزاس در ایالات متحده است. ولی هم اکنون در مناطق گرمسیری و گرم در سراسر جهان یافت میشود. در ارتفاعات کنیا در بسیاری از مناطق با حداقل بارندگی رشد می کند.
Lantana Camara همچنین گونه ای مهاجم است و مناطق زیادی را در هند، استرالیا و آفریقا تحت پوشش گرفته است.


خصوصیات ظاهری شاهپسند درختی:

این واریته دارای گل‌های دو رنگ صورتی، زرد و بسیار زیبا می‌باشد که اواخر بهار تا اواخر پائیز ظاهر می‌شوند.
شاهپسند درختی اتا 6 فوت (1.8 متر) بلند میشود و ممکن است در عرض نیز بسیار گسترده شوند. برخی از ارقام قادر به بالا رفتن از دیواره ها تا ارتفاع بیشتر تا 8 فوت (2.4 متر) می باشند.
دارای برگ هایی به طول (5-12.7 سانتی متر) و عرض (2.5-5 سانتی متر) با لبه های دندان گرد شده می باشد. ساقه ها و برگ ها با موهای زبر پوشانده شده و عطر ناخوشایندی هنگام خرد کردن منتشر می کنند.

همچنین بخوانید:

شرایط محیط رشد و نگهداری شاهپسند درختی:

مکان آفتابی، مخلوط خاکی شامل خاک پیت، لوم و ماسه که به آن سوپرفسفات، سولفات پتاسیم و پودر سنگ آهک اضافه شود. حداقل دمای قابل تحمل آن 10 درجه سانتی‌گراد است.
در آخر زمستان می بایست شاخه‌های خشک و یا اضافی را که فرم گیاه را به هم ریخته حذف نمایید.
خاک و محیط با رطوبت کم برای این گیاه ترجیح داده می شود. بسیار مقاوم در برابر خشکسالی است.
عصاره متانولی Lantana camara برگ نشان داده شده التیام زخم های معده و همچنین جلوگیری از توسعه زخم اثنی عشر در موش است. عصاره برگ تازه، ضد باکتری و به طور سنتی در برزیل به عنوان تب بر، ضد نفخ و در درمان سیستم تنفسی استفاده می شود.


نحوه تکثیر شاهپسند درختی:

تکثیر شاهپسند درختی و اسپاگتی تاکو از طریق کاشت بذر در دمای 18-16 درجه سانتی‌گراد در بهار و یا قلمه‌های نیمه رسیده در فصل تابستان امکان‌پذیر است.
در بعضی موارد مسمومیت و بیماری حیوانات پس از مصرف این گیاه گزارش شده است. شاخ و برگ آن دارای سمیت کبدی است و حساسیت به آن در حیوانات علف خوار مانند گوسفند، بز ، گاو و اسب بیشتر است.

 

منبع: sibeas

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی