زگیل تناسلی درمان دارد یا نه ؟

  • ۱۲:۳۱

نوع  بیماری

زگیل تناسلی یک بیماری آمیزشی به شدت مسری است که توسط زیر گونه هایی از ویروس پاپیلومای انسانی Virus (HPV) Human Papilloma ایجاد می شود. انتشار آن از طریق تماس مستقیم پوست به پوست می باشد و با هر روش آمیزشی قابل انتقال است. تمام بیمارانی که مبتلا به این ویروس هستند، دارای زگیل قابل رویت نمی باشند.

Image result for ‫زگیل تناسلی‬‎



فقط یک تا 5 درصد افراد آلوده به این ویروس دچار زگیل های قابل مشاهده می شوند. چون آلودگی به این ویروس علامت خاص به غیر از ایجاد زگیل ندارد، اکثر زنان و مردان مبتلا به این ویروس، سبب انتقال آن در جامعه می شوند. سازمان غذا و دارو واکسن زگیل تناسلی برای دختران را در سال 2006 و واکسن زگیل تناسلی برای پسران را در سال 2009 مورد تایید قرار داد.

در گوناگون همراه ما باشید.

توجه کنید

بدین دلیل واکسیناسیون دختران در سن 13 سالگی و پسران در سن 12-11 سالگی بر علیه این ویروس در آمریکا و اروپا جزو برنامه واکسیناسیون ملی گنجانده شده است. توصیه می شود واکسیناسیون زیر 26 سال باشد. هر قدر سن واکسیناسیون پایین تر باشد، اثرات آن بهتر است.

 این ویروس بیش از 40 نوع دارد عامل 90 درصد زگیل های تناسلی ویروس نوع 6 و 11 است. این ویروس عامل سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان داخل حفره دهان و سرطان دستگاه تناسلی می باشد. متاسفانه وقتی فردی میتلا به این ویروس شد، غیر قابل درمان می شود و با علم پزشکی امروز این ویروس در بدن وی باقی می ماند. در اینجا درمان های زگیل تناسلی بیان می شوند، همان ضایعاتی که زگیل مانند بوده و قابل رویت هستند، وگرنه درمانی برای ویروس داخل خون وجود ندارد. از بین بردن زگیل ها خطر انتقال بیماری را کم می کند، ولی صفر نمی کند. همچنین استفاده از کاندوم خطر انتقال بیماری را کم می کند ولی باز صفر نمی کند. اگر ناحیه دهان با دستگاه تناسلی تماس پیدا کند، زگیل ها می توانند در اطراف لب ها، داخل حفره دهان و حلق ایجاد شوند.

راههای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

 

راههای درمان زگیل تناسلی دو دسته است :درمان های خانگی یا همان گیاهی و درمان دارویی یا جراحی که هر دو روش نتیجه بخش و موثر بوده اند . گفتنی است که استفاده از روش های درمانی به نسبت شدت و گستردگی زگیل تناسلی به سمت روش های قوی تر خواهد رفت.

روش های درمان زگیل تناسلی  عبارتند از:

 

لیزر به عنوان یکی از بهترین درمان های قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و میزان عود زگیل نیز بسیار کم است.

  • لیزر به عنوان یکی از بهترین درمان های قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و میزان عود زگیل نیز بسیار کم است.
  • کرایوتراپی (منجمد کردن): این روش معمولا دردناک بوده و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی نسبتا بالاتر نیز دارد و در ضایعات کوچک کاربرد دارد. این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و ابتدایی ترین روش درمانی است. میزان عود بیماری پس از فریز کردن حدود ۶۰ درصد است
  • محلول موضعی پودوفیلین: برای ضایعات کوچک و با تعداد کم به صورت سرپایی تجویز می شود و معمولا میزان عود آن کمتر از فریز کردن است این روش به دلیل اینکه دردناکه بوده و امکان آسیب به بافت های سالم پوست نیز وجود دارد معمولا در ضایعات کوچک و به تعداد کم کاربرد دارد
  • کرم ایمی کیمود یا آلدر با تقویت سیستم دفاعی به صورت موضعی عمل می کند. برای اثر بخشی حداقل باید ۳۰ هفته از این دارو استفاده گردد لذا معمولا برای درمان اولیه استفاده نمی شود مگر ضایعات بسیار منتشر و بسیار ریز باشند یا امکان انجام لیزر وجود نداشته باشد. اما معمولا برای دوره های پس از درمان لیزر کاربرد دارد.
  •  زگیل تناسلی که به درمان مقاوم بوده  یا  بزرگ باشد را باید با یکی از روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) یا لیزر درمان کرد.
  • کوتر با استفاده از جریان برق زگیل تناسلی را سوزانده و از بین می برد اما اسکار بسیار زیادی برجای می گذارد. لذا امروزه کمتر از این روش استفاده می گردد. خونریزی بسیار کم بوده ولی میزان درد نسبتا بالا است
  • آر اف برای زگیل تناسلی که بزرگ و با تعداد کم باشد قابل استفاده است. معمولا اسکار خیلی کمی برجای می گذارد و درد یا خونریزی بسیار کمی دارد
  • لیزر برای تمای ضایعات زگیل تناسلی قابل استفاده است. حتی ضایعات بسیار بزرگ نیز با لیزر قابل درمان هستند. میزان درد و خونریزی بعد از لیزر بسیار پائین است و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی مردان نیز بسیار کم است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی